Prin declic.ro oricine poate iniția o campanie și mai apoi poate ține legătura cu susținătorii săi. În paralel cu campaniile inițiate de membrii Declic, o echipă de 10 activiști lucrează la propriile campanii din cele mai variate domenii: mediu, social, drepturile omului, justiție. Asociația Declic încearcă astfel să creeze noi oportunități de implicare cetățenească și să abordeze cele mai grave probleme pe care le sesizează în societate.

Prin Pago, Declic își propune să strângă 10.000 de euro, care să susțină parte din activitatea organizației și campaniile care contribuie la schimbarea României.

Săptămâna aceasta am discutat cu Tudor Brădățan, Director executiv al Asociației Declic, despre cum a prins viață ideea asociației dar și despre acțiunile Declic în contextul crizei Covid-19.

Salut, Tudor! Cum a apărut ideea asociației Declic? Ce vă motivează în lupta voastră?

Idea unei comunități de cetățeni implicați a apărut după anii de activitate în campania Salvați Roșia Montană. Am mers acolo de mai multe ori pe vremea când eram student și mi-am dat seama că o comunitate mică din Munții Apuseni are șansa de a se opune unui mare proiect minier doar dacă în lupta lor se alătură mii și mii de susținători. La început adunam împreună cu colegii activiști semnături pe hârtie, apoi am organizat un festival, am participat la numeroase proteste. Apoi am trecut la petiții online, la liste de e-mail și pagini de social media pentru a putea ține legătura cu toți cei cărora le păsa de soarta Roșiei Montane.

După mobilizarea masivă din 2013 și după refuzul autorităților de a da undă verde exploatării, ne-am hotărât să ne punem toată priceperea și în folosul altor cauze. Așa că în 2015 am lansat Declic după ce am lucrat foarte mult la o platformă prin care cetățenii să se poată implica într-un număr cât mai mare, de ordinul zecilor de mii. În prezent membrii Declic semnează petiții, trimit scrisori către autorități, încearcă să influențeze deciziile politice prin acțiuni atât online cât și offline. Sumele necesare tacticilor de campanie le strângem tot de la membri.

Cum arată campaniile voastre?

În prezent avem două tipuri de campanii, cele inițiate de membri pe campaniamea.declic.ro și cele lansate de campaignerii Declic. Ne consultăm des cu cei ce semnează petițiile prin chestionare online și decidem împreună, atunci când situația o cere, cum să continuăm. Așa ajungem să avem campanii din cele mai variate domenii, pentru că decidem împreună cu membrii Declic ce teme să abordăm. Dacă după prima petiție din 2015 eram 25.000 de membri în Comunitatea Declic, acum suntem bine peste 700.000.

Cum v-ați adaptat activitatea având în vedere restricțiile impuse de răspândirea COVID-19?

Chiar dinainte să se anunțe restricțiile ne-am hotărât să lucrăm de acasă. Fiind o organizație de campanii online, ne putem desfășura mare parte din activitate de oriunde atâta timp cât avem o conexiune la internet. Eram obișnuiți cu lucrul la distanță pentru că oricum o parte din echipă locuiește în București și alta la Cluj. Din păcate a trebuit să renunțăm la acțiunile offline, nu am mai putut depune semnături în persoană și nici nu am mai putut face evenimente de protest în fața instituțiilor vizate. Iar luna martie începuse chiar bine din acest punct de vedere, pe 3 martie am avut două acțiuni simultan, una aproape de Parlament privind cazurile de violență domestică și alta la Ministerul Mediului privind poluarea aerului din București.

Iar pentru a convinge pe cât mai mulți să stea acasă am lansat două clipuri virale, unul mai amuzant în colaborare cu Epic Show (aici) și încă unul mai serios (aici).

Ați strâns peste 5.500 de lei din suma pe care v-ați propus să o strângeți într-un an. Ați început să folosiți banii strânși prin Donează cu Pago?

Sumele strânse atât prin Pago, cât și prin celelalte canale ne permit să ne derulăm tacticile de campanie, adică să cumpărăm spațiu publicitar pe rețelele de socializare, poate un panou de afișaj stradal prin care punem presiune pe autorități și multe altele. Dar sume consistente sunt necesare și pentru funcționarea organizației, de la plata facturii de internet, la serviciile IT ce mențin platforma Declic operațională. În fiecare lună cheltuim din banii strânși prin Pago și sperăm să ne putem finanța activitatea exclusiv din micile donații ale membrilor Declic.

Poți detalia puțin cum redirecționați sau donați mai departe donațiile, în perioada aceasta?

În general facem strângeri de fonduri pentru acțiunile aferente campaniilor noastre. Dar, în situații excepționale, invităm membrii Declic să sprijine inițiative deosebit de importante ale societății civile. În trecut am mai strâns bani pentru protestatarii amendați abuziv de autorități, pentru reprezentarea juridică a unui avertizor de integritate concediat pe nedrept sau pentru sprijinirea achiziției de echipamente medicale organizată de Dăruiește Viață. Chiar zilele acestea am mai lansat un apel în sprijinul voluntarilor Asociației Seneca, ce distribuie alimente celor în vârstă sau aflați în dificultate financiară.

Unde este Donează cu Pago în strategia voastră de fundraising și prin ce alte canale mai pot contribui cei interesați?

Pentru a facilita implicarea unui număr mare de cetățeni suntem mereu în căutarea celor mai accesibile soluții de implicare. În prezent lucrăm cu instrumente de plată online cu cardul, virament bancar, direct debit, redirecționarea unui procent din impozitul pe venit, sponsorizări în produse și servicii. Primim chiar și donații în numerar atunci când organizăm evenimente sau reduceri considerabile la diferite achiziții.

Noi credem în donațiile mici venite de la mii de cetățeni, dorim să-i dăm fiecăruia posibilitatea să se implice pe măsura timpului și resurselor disponibile. Prin urmare, ne-am bucurat mult când am aflat de demersul Pago de a facilita și donațiile, nu doar plata facturilor. Ne bazăm cel mai mult pe contribuțiile financiare, realizate online, ale membrilor Declic pentru a populariza campaniile pe care lucrăm. Ne bucurăm mult să adunăm câte 15-20 de lei de la sute de oameni, la fiecare apel. Așa, orice cetățean are posibilitatea să contribuie rapid și ușor la cauza în care crede.

Ce mesaj ai pentru toți cei care au donat cu Pago pentru campaniile Declic de reacție rapidă?

Mulțumim donatorilor pentru sprijin, tot ceea ce reușim este datorită implicării fiecăruia. Succesul campaniilor noastre și implicarea membrilor Declic ne încurajează să ne investim în continuare toată priceperea în a încerca să facem România o țară mai dreaptă și o societate mai echitabilă. Știind că avem alături de noi alți cetățeni activi, suntem inspirați și motivați să continuăm.

Echipa Donează cu Pago

Distribuie

ÎMPARTE VEȘTILE BUNE CU PRIETENII TĂI

Abonează-te la Newsletter!

PENTRU MAI MULTE VEȘTI BUNE ÎN INBOX-UL TĂU